Her finner du hjelp til de fleste spørsmål.
1. Hvordan aktivere domene?
Du må endre A-Record ved å oppdatere DNS innstillinger hos din nåværende registrar til å peke til vår ip adresse.
Din nåværende registrar er der hvor du har kjøpt domenet. Du kan eventuelt be dem oppdatere dette for deg.
Innstillinger for å aktivere nettside
dittdomene.no A 94.250.202.6
www.dittdomene.no A 94.250.202.6
dittdomene.no MX mail.digitalspinners.no
Prioritet: 10
Innstillinger for å aktivere e-post
Legg til følgende TXT record på ditt domene hos din registrar:
Type=TXT
v=spf1 include:_spf.google.com include:_spf.domeneshop.no include:spf.protection.outlook.com +a:digitalspinners.no +a:mail.digitalspinners.no ~all
2. Hvordan logge inn på kontrollpanel?
Før du kan ta i bruk ditt domene, må du endre navnetjener eller DNS til å peke til vår server. (Se ovenfor).
For å logge inn på ditt kontrollpanel, gå til linken som er oppgitt i e-posten som ble sendt ved bestilling.
3. Hvordan legge til domene og eventuelle underdomener?
Logg inn på kontrollpanel og klikk på Nettsteder og domener, velg deretter Legg til domene eller Legg til underdomene.
Du kan også legge til domenealias hvis du ønsker å videresende til annet domene i stedet.
4. Hvordan ta i bruk e-post?
Du kan sette opp e-post på alle enheter ved å benytte følgende innstillinger under. Du må først opprette e-post adresser
gjennom ditt Plesk kontrollpanel. Logg inn på Plesk kontrollpanel og trykk på E-post fanen.
Fra E-postinnstillinger kan du sette opp videresending til andre e-post konto.
Når e-post konto er aktivert kan du benytte Webmail ved å gå til: https://webmail.digitalspinners.no
Innkommende innstillinger
Anbefalt oppsett: IMAP
Servernavn: digitalspinners.no
Portnummer: 993
Kryptering: SSL
Autentisering: din e-postadresse som brukernavn + passord
Utgående innstillinger
Servernavn: digitalspinners.no
Portnummer: 465
Kryptering: SSL
Autentisering: din e-postadresse som brukernavn + passord
Dersom du har mottatt andre innstillinger på e-post er det de som gjelder og du kan ikke benytte innstillingene ovenfor.
Du må da ta kontakt med support hvis du opplever problemer.
Brukernavn og passord
Brukernavnet ditt er alltid hele e-postadressen din, uten unntak.
Passordet er det du satte i kontrollpanelet ved opprettelsen av e-postadressen.
Passordet kan byttes ved å logge inn på Plesk kontrollpanel.
5. Hvordan komme i gang med WordPress Toolkit?
Logg inn på kontrollpanel og klikk på WordPress.
Deretter klikker du på installer et nytt WordPress nettsted knappen.
6. Hvordan koble til Cloud Server eller VPS?
Dette er en kort instruksjon om hvordan du logger deg på VPS via VNC:
Vi anbefaler å bruke UltraVNC for å koble til serveren. Her er en nedlastingslenke for dette verktøyet: http://www.uvnc.com/downloads/ultravnc.html
Det er tilstrekkelig å installere VNC -klienten. Vi anbefaler ikke å installere en VNC -server på din lokale datamaskin.
Start programmet og skriv inn dataene dine i feltet <Host-IP address>: <VNC port>.
Portnummeret og IP-adressen finner du i vår første e-post til deg som inneholdt påloggingsinformasjonen din.
Et eksempel: 120.120.120.120:65432
Etter å ha lagt inn denne informasjonen, vennligst trykk på knappen «koble til» og skriv inn ditt første passord.
Husk å alltid sjekke stavemåten din, siden påloggingen er mellom store og små bokstaver. Se også etter tastaturoppsettet ditt,
for å forhindre uhell under påloggingen (Y og Z kan byttes på grunn av et annet tastaturoppsett).
For å teste hvilket tastaturoppsett som er aktivt, kan du skrive inn noen testtegn ved påloggingsmeldingen
og fjerne dem igjen før du skriver inn det faktiske påloggingsnavnet. Vær oppmerksom på at VNC -tilgangen ikke
er like trygg som en tilkobling via SSH eller RDP. Du bør derfor alltid foretrekke å bruke SSH eller RDP.
Noen ganger er ingen av dem mulig. Da er VNC det beste alternativet.
Husk å alltid logge deg av operativsystemet etter at du har fullført arbeidet!
Innlogging skjer ikke automatisk med VNC siden VNC er uavhengig av operativsystemet.
Vær oppmerksom på at IP -en for VNC -tilgangen er forskjellig fra serverens IP.
Tilkoblingen vil ikke fungere hvis du bruker serverens IP i stedet for den som er levert av oss.
7. Hvordan sende nyhetsbrev?
Du kan ikke benytte våre e-post servere for masse utsending av e-post, men vi anbefaler at du gjør følgende:
1. Bestiller webhotell med subdomene (Underdomene).
2. Setter opp eget subdomene for nyhetsbrev, f.eks mail.dittfirma.no eller nyhetsbrev.dittfirma.no.
3. Bruker en dedikert tjeneste for nyhetsbrev som SendGrid eller MailGun og setter opp det til å bruke sub domene.
På denne måten hindrer du at ditt hoved domene blir markert som spam og risikerer utestengelse.
8. Support
Vi kan fjernstyre din datamaskin ved enkelte support saker.
Last ned TeamViewer her: https://www.teamviewer.com/no/
Last ned AnyDesk her: https://anydesk.com/en
Har du problemer, kontakt oss via support@digitalspinners.no eller Live Chat.
For raskest mulig svar, logg inn på kundesider og opprett en supportsak.
Fra kundesider får du oversikt over faktura og kan bestille/fornye og kansellere tjenester.
Du kan også opprette supportsak og følge status på dine henvendelser.